Home > Kunst > Johan P.H.G. Daenen: 'Dissection / Imagery 2012'
Kunst
Johan P.H.G. Daenen: 'Dissection / Imagery 2012'

Johan P.H.G. Daenen archiveert beeldmateriaal uit de hem omringende alledaagsheid: als uitgangspunt voor zijn werk maakt hij gebruik van eigen fotomateriaal tot en met afbeeldingen uit reclamefolders. Maar ook de universele thema’s uit de geschiedenis van de schilderkunst zoals portretten, landschappen, stillevens, dieren zijn aanleiding en vertrekpunt voor de creatie van een nieuw autonoom beeld. Door dat beeldmateriaal te ontleden, dissecteren, ontdubbelen en te multipliceren gaat hij de banaliteit ‘herbeelden’.

Aan de ene kant beheerst Daenen (1958, Brussel) het vakmanschap en métier van iemand met een uitzonderlijke gave voor grafiek, voor een delicate kleurbalans, voor verhoudingen en compositie (de pool Diego Velasquez). Aan de andere kant is hij gefascineerd door spontaneïteit, toeval en een bedrieglijke, haast kinderlijke nonchalance (de pool Grotten van Lascaux). Beide polen zijn echter eerder complementair dan antithetisch. Dit uit zich in zijn kleurbehandeling: de ruwe veegtechniek toont duidelijk een impulsieve gevoelswaarde terwijl de keuze van de kleuren en hun onderlinge verhoudingen zijn esthetische intentie en zin voor subtiele tegenwichten aangeven. Contouren zijn gereduceerd tot de aller-noodzakelijkste lijnen zoals bij primitieve kunst en bij voortreffelijke grafici. Zijn sculpturale objecten en assemblages zijn producten van dezelfde initiële fascinatie. Zij bewegen tussen leven en dood, natuurlijk en artificieel, organisch en mechanisch, tribaal en urbaan. Het worden bevreemdende hedendaagse relikwieën die weliswaar ontstaan zijn uit de banaliteit van onze directe omgeving maar toch verwijzen naar een hogere hoedanigheid.

‘Dissection / Imagery 2012’ is te zien t/m 30 april. Kijk  voor meer informatie op www.johandaenen.be




2012-02-27
Filmagenda